2. února 2014

Kuře s cibulí a cizrnou



Vegetariáni možná prominou, masožravci snad uvítají dnešní recept na šťavnaté kuře. Žlutá cibule, žlutá cizrna, žlutá kurkuma - tak trochu pozitivně laděný recept. Tedy alespoň pro mě, žlutá je dobrá barva, mám ji ráda, připomíná mi léto.

Musím se přiznat, že kuřecí maso je u nás doma hodně v kurzu. Jednak je rychle hotové a také nezruinuje rodinný rozpočet tak rychle jako třeba hovězí či jehněčí maso, které je u nás na Blízkovýchodě nekřesťansky drahé. Pro představu, kousek skotu stojí 65 NIS/kg, což je zhruba 325,-Kč. Cena je jednotná pro každý kousek svalu, je jedno zda pořizujete přední, zadní nebo mleté, tedy kromě svíčkové, ta je o poznání dražší. O jehněčím raději pomlčím, to kupuji zřídkakdy.

Kuře jsem dnes doplnila bylinkovým XL kuskusem, přesněji petrželovým kuskusem. Kuskus je u Arabů velmi oblíben. Tak mě napadlo, už jste kuskus zkoušeli připravit také na sladko, třeba jako dezert? Určitě doporučuji..








Co je třeba si připraviti:

různé kuřecí kousky (použila jsem 8 paliček a kousek prsního řízku)

4 střední cibule

3 větší stroužky česneku

1 lžičku kurkumy

250 ml masového vývaru

250 ml vývaru z cizrny

500 g vařené cizrny

drcený pepř

sůl

olivový olej

máslo




Den předem namočenou cizrnu slijeme a propláchneme. Zalijeme čistou vodou, přihodíme bobkový list a uvaříme do měkka. Cizrny si pokaždé vařím větší množství, co nespotřebuji hned, dávám k ledu na příště. 

Ve velké pánvi s vyšším okrajem rozehřejeme dva plátky másla a olivový olej. Přidáme na proužky pokrájenou cibuli, kterou lehce osolíme a na mírném plameni zhruba 10 minut restujeme. Cibule by měla zůstat pěkně světlá.

Zvýšíme plamen, přihodíme omyté a osušené kuřecí maso, česnek nakrájený na plátky, kurkumu, sůl, pepř a dalších 10 minut restujeme, přičemž jednotlivé kousky masa otačíme, aby se opekly ze všech stran. Tím, že kuře nejprve orestujeme, necháme zatáhnout, zaručíme masu vláčnost a šťavnatost, nebude vysušené. 

Masovou směs podlijeme vývarem a vodou z cizrny, přiklopíme a pod pokličkou pomalu vaříme do měkka. 

Nakonec vmícháme uvařenou cizrnu, případně dochutíme solí a pepřem.




Pokud při volbě přílohy sáhnete stejně jako já po kuskusu, nejprve ho lehce orestujte na trošce olivového oleje, zalijte vývarem, případně dosolte, přikryjte a nechte vstřebat tekutinu. Já celý hrnec pro jistotu balím do deky, aby měl stálou teplotu. Nakonec přimíchejte drobně pokrájenou hladkolistou petržel.

Dobrou chuť!






2 komentáře: